الهام در جلسه هفتگي با خبرنگاران-

براي جلوگيري از تبعات رواني قطعنامه پيش‌بيني‌هاي لازم شده است


خبرگزاري فارس: سخنگوي دولت تصريح كرد: شركت‌هاي خارجي از بحران‌هاي اقتصادي و كارگري خود نگراني‌هاي سنگين‌تري دارند و بيش از اين نيز نگراني‌هاي خود را اعلام كرد‌ه‌اند، اما ايران هم پيش‌بيني‌هاي لازم را براي جلوگيري از تبعات رواني قطعنامه كرده است. 

غلامحسين الهام سخنگوي دولت صبح امروز در جلسه هفتگي با خبرنگاران در پاسخ به سوالات آنان درباره مطرح شدن بحثي پيرامون جيره بندي بنزين به تبصره 13 قانون بودجه اشاره كرد و گفت: براساس اين تبصره دو تكليف برعهده دولت بوده كه يكي توسعه حمل و نقل عمومي و ديگري هموار كردن مسير استفاده عموم از سوخت است.
وي افزود: بعضي از اعضاي كميته تطبيق مجلس اين اظهار نظر به صورت غيررسمي داشتند كه دو نرخي كردن بنزين منطبق بر تبصره 13 نيست. با توجه به اينكه دو تكليفي كه در تبصره 13 به عهده دولت گذاشته شده متعاقب هم هستند، در بخش اول دولت اقداماتي را انجام داد و نظر ما اين است كه تا پايان سال اين اقدامات ادامه يابد و ساير اقدامات در سال آينده انجام شود و اگر اين مجلس تكليفي دارد، مي‌تواند از طريق وضع قانون اجرا كند.
الهام در پاسخ به سؤالي درباره قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران اظهار داشت: حركت ما بسيار قانوني است و ما به معاهدات بين‌المللي و نظارت آژانس و قانون منع اشاعه هسته‌اي عمل كرده‌ايم.
وي با بيان اينكه در اين قطعنامه نيز تصريح شده كه دستيابي به انرژي هسته‌اي حق ايران است، به اجماع جهاني به حق ايران براي دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي تاكيد كرد و افزود: قطعنامه اخير شوراي امنيت مطالبه فراقانوني و غيرقانوني است و با توجه به اينكه اين يك درخواست معقول نيست، به اعتبار مجامع خاص آسيب مي‌زند. اين رفتار آنها نشان مي‌دهد كه شوراي امنيت براي آبروداري كشورهاي معدود قطعنامه مي‌دهد كه با ديدگاه عموم جهان منطبق نيست.
الهام با ابراز اميدواري نسبت به اينكه رفتارها نبايد به گونه‌اي باشد كه حقوق بين‌الملل را از اعتبار بياندازد، اظهار داشت: هيچ نقطه روشني مبني بر تخلف ايران وجود ندارد و اين برخلاف معيارهاي جهاني است كه براساس تصور يا توهم كشوري را از حقوقش محروم كنند. اين كار متعلق به دوران تفتيش عقايد است كه دوران آن به سر آمده است.
الهام، محروم كردن ايران از حقوق خود براساس تصور يا توهم را بدعتي در عرصه حقوق بشر دانست كه همه حقوق فردي و اجتماعي را تهديد مي‌كند و با اشاره به اينكه اراده عمومي ما در برخورداري از حق مستحكم است، گفت: در سفر به كردستان توفيق پيدا كردم كه به روستاهاي صعب‌العبور دورافتاده سر بزنم. آنها مشكلات فراواني داشتند. در آن روستا در يك شب زمستاني در مسجدي سرد به گفت‌وگو نشستيم اما باز هم پيام آخر آن مردم اين بود كه شعار مي‌دادند «انرژي هسته‌اي حق مسلم ماست».
وي قطعنامه اخير شوراي امنيت را موجب سرافكندگي مطرح‌كنندگان آن دانست و با تاكيد بر اينكه موضوع مهمي در اين قطعنامه نيست، افزود: ما سر ستيز با كسي نداريم و راه درست را مي‌رويم و با تدبير و اراده، ملت ما هيچ نگراني به خود راه نمي‌دهد، بلكه جامعه محدودي كه به خاطر تحت فشار بودن اين گونه كارها را عليه ايران انجام مي‌دهند، بايد نگران باشند.
خبرنگاري از سخنگوي دولت در مورد تاخير در گزارش رئيس‌جمهور به مجلس درباره برنامه چهارم توسعه پرسيد كه وي اظهار داشت: اين تاخير به خاطر تقارن زماني در آستانه تقديم بودجه بوده كه اين دو خيلي تفاوت زماني خاصي ندارد و به هر حال رئيس‌جمهور مانند هر سال گزارش خود را به مجلس مي‌دهد كه به زودي اين كار انجام خواهد شد.
وي درباره متمم بودجه سال 85 و اينكه گفته مي‌شود در اين متمم علاوه بر فعاليت‌هاي عمراني، بودجه براي برخي دستگاه‌ها نيز در نظر گرفته شده است، گفت: تاكيد بر فعاليت‌هاي عمراني تفاوت بين نظر دولت و مجلس در بودجه سال 85 نيز بود اما مجلس اعلام كرده بود كه دولت هر چقدر كار كند ما در قالب متمم جبران مي‌كنيم.
وي ادامه داد: خود مجلس مايل است كه براي برخي كسري‌هاي دستگاه‌ها ترميم‌هايي انجام شود ولي به هر حال مبناي دولت براي حل مشكلات عمراني كشور با توجه به ظرفيت موجود است.
وي تصريح كرد: اگر بحث اين است كه با افزايش بودجه عمراني تورم افزايش مي‌يابد، ما اين را قبول نداريم؛ چون ما نمي‌توانيم بگوييم كه كار عمراني بايد تعطيل شود؛ چون امكان تورم وجود دارد.
الهام ادامه داد: تورم قابل كنترل است و از سويي نيز دولت، ظرفيت كار عمراني فراواني دارد و به همين جهت سياست دولت بر اين است كه هم براي كار عمراني بودجه تزريق كند و هم كنترل تورم را انجام دهد.
وي در پاسخ به سؤالي درباره چگونگي كنترل اقتصاد كشور در صورت اعمال تحريم‌هاي شديد اقتصادي اظهار داشت: نگران نباشيد آنهايي كه در ايران سرمايه‌گذاري كرده‌اند، خيلي بيشتر به ما نياز دارند و شركت‌هاي خارجي از بحران‌هاي اقتصادي و كارگري خود نگراني‌هاي سنگين‌تري دارند و بيش از اين نيز نگراني‌هاي خود را اعلام كرده بودند كه واكنش‌هاي ما آسيب جدي به بخش اقتصاد آنها وارد نكند و به همين دليل به دنبال راه‌هايي براي جلوگيري از توسعه آثار اشتباهشان هستند.
الهام، ظرفيت توانمندي مالي و اقتصادي ايران براي پذيرش در سراسر جهان را بسيار خوب دانست و تاكيد كرد: در راهي كه رفته‌ايم پيش‌بيني‌هاي لازم را داريم.
خبرنگاري به در پيش بودن سالگرد زلزله بم اشاره كرد و مدعي شد كه بنياد مسكن در بم بازار سياه بوجود آورده و هيچ كدام از ساكنان اين شهر در خانه‌هايشان اسكان نيافته‌اند كه سخنگوي دولت پاسخ داد: اينگونه كه مي‌گوييد نيست. من مطالب شما را تائيد نمي‌كنم؛ چرا كه بعد از آنكه دولت كار را تحويل گرفت، دكتر احمدي‌نژاد در بم حضور يافت و از همه نقاط بازديد كرد و حتي شبانه به تنهايي در ميان مردم رفت و بخش‌هاي مختلف شهر را ديد و در پي آن نيز وزير مسكن و وزرا مربوطه سفرهاي مكرري را به اين شهرستان داشتند و گزارش‌هاي خود را به صورت مبسوط به رئيس‌جمهور ارائه دادند.
وي تصريح كرد: البته انتظار رئيس‌جمهور از روند حركت در بازسازي بيش از اين است ولي در حين حال سرعت كار در بازسازي از يك سال قبل كه به اين استان سفر كرده خيلي عوض شده است. مدارس بازسازي شده، صنوف فعال شده و روند اسكان مردم نيز ادامه دارد.
وي با اشاره به مشكلاتي كه در تصميم‌گيري‌ها وجود داشت، از اصلاح آن مشكلات خبر داد و تصريح كرد: در بازسازي بم خشت كار خوب گذاشته نشده بود و دولت از نيمه كار بازسازي را تحويل گرفت كه البته اصلاح روند نيز انرژي زيادي مي‌گيرد و به هر حال طبيعي است كه موضوع آنقدر بزرگ است كه نمي‌توان آثار مخرب آن را از لحاظ روحي و رواني كاملاً از بين برد.
سخنگوي دولت گفت: از گزارشي كه اخيراً با بازديد از بم توسط خبرنگاران تهيه شده باشد، استقبال مي‌كنيم. هر اطلاعي كه در اين زمينه بدهيد، آن را به صورت رسمي دنبال خواهيم كرد و حساسيت رئيس‌جمهور نيز در اين زمينه بسيار بالاست و مرتب پيگيري مي‌كند.
وي با اشاره به برخي زلزله‌هاي ديگر كه بعد از زلزله بم اتفاق افتاد، گفت: مثلاً در زلزله كردستان، دولت بسيار موفق عمل كرد ولي در عين حال تاكيد مي‌كنم انعكاس واقع‌بينانه مشكلات مردم توسط رسانه‌ها كمك شاياني به دولت است.
خبرنگاري سخنگوي دولت را اين چنين مورد سؤال قرار داد كه رئيس‌جمهور گفته است برخي‌ها براي تخريب دولت نقشه مي‌كشند كه وي پاسخ داد: عده‌اي دنبال ناكامي دولت هستند و طبيعي است كه وقتي با سوء استفاده اقتصادي و رانت‌خواري آنها برخورد مي‌شود، واكنش نشان دهد اما هر ناظر بي‌طرفي شاهد خواهد بود كه اين حركت‌ها در برابر اراده ملت چيزي نيست.
وي افزود: آنها اگر پول‌هاي نامشروعشان در بازار كالايي تزريق كنند، بازار را دچار مشكل مي‌كنند و هر روز مي‌توانند وضعيت يك بازار را به هم بريزند اما اميدواريم كه اين روند آنان اصلاح شود و به هر حال رسيدگي قضايي دقيقي صورت گيرد.
الهام در پاسخ به سؤالي ديگري درباره گراني‌هاي اخير كه رئيس‌جمهور نيز در يكي از سخنراني‌هايش به آن اذعان داشته است، تصريح كرد: ابزارهايي كه از لحاظ قانوني براي دولت پيش‌بيني شده است، مشكلاتي ايجاد مي‌كند. وقتي دولت مكلف مي‌شود كه جلوي صادرات را نگيرد و هر جا كه بخواهد قيمت‌گذاري كند، بايد رايانه بپردازد؛ چگونه مي‌تواند همه توقعات براي جريان گراني‌ها برآورده كند. از سوي ديگر گروهي نيز خواست عمومي را تحريك مي‌كند اما دولت براي ايجاد توازن در بازار تلاش خود را كرده و مي‌كند.
وي با بيان اينكه مسائل سياست خارجي حتي يك لحظه دولت را از مسائل داخلي غافل نكرده است، با تاكيد بر فعال كردن اقتصاد تصريح كرد: اگر بخواهيم روزي پاي بيان اين مسائل برسيم، مثلا اگر خودم در دولت نبودم حرفهايي زيادي براي گفتن بود و اين كار را مي‌كردم، اما الان آنقدر مشغول به كار هستيم كه وقت آن را نداريم.
وي با تاكيد بر اراده عمومي مردم و همت رئيس‌جمهور و دولت در خدمتگزاري خاطرنشان كرد: گروه‌هاي اندكي كه به فقط به دنبال منافع خود هستند، كف روي آب مي‌باشند.
ادامه دارد...

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا